Az iPhone modelleknél különféle szoftveres és hardveres probléma bukkanhat fel. Majdnem minden almás felhasználóval előfordult már ilyen jellegű probléma. Az iPhone-ok evolúciós idővonalán egyre összetettebb és fejlettebb technológiát használ az Apple, ami megkönnyíti a hétköznapi életet persze addig a pontig amíg be nem üt krach.
Ebben a cikkben a beteg egy 128GB-os kékszínű iPhone 12 Mini készülék problémájáról és annak megoldásáról olvashatsz.
Az előzmény, kórtörténet.
A tulajdonos elmondása szerint a készülék még soha nem járt szervizben. Egyik alkalommal nagyot esett a telefon és azóta hívások közben sűrűn lefagy majd újraindul aztán egy darabig megint megfelelően működik. Tapasztalta, hogy alkalmanként a Wifi és a Bluetooth nem működik megfelelően de újraindítás után “megjavul egy darabig”.
A diagnózis felállítása azaz bevizsgálás
Az ilyen jellegű problémák sajnos nem a könnyű kategóriába esnek. Az elektronikában nem tud valami “félig” elromlani. Ha egy alkatrész meghibásodik, akkor egyértelmű jelei lesznek. Ebben az esetben nem eléggé egyértelmű a probléma de szerencsére van kiindulópont.
Szoftveres probléma kizárása
Az iPhone-t visszaállítottam a gyári beállításokra. Ennek következtében a telefonra felkerül / újra telepítődik a legfrissebb iOS szoftver. Ilyenkor ha szoftveres eredetű a probléma akkor ez a lépés kijavítja a hibát. Esetünkben sajnos nem történt így a tünetek továbbra is jelen vannak.
Hardveres probléma keresése
Következő lépésben a készüléket felnyitottam, eltávolítottam a takaró lemezeket és mikroszkóp alatt megvizsgáltam a belső alkatrészeket bármilyen fizikai sérülés vagy elváltozást keresve. Ennek eredményeképpen megint zsákutcába futottam, mert nem találtam aggasztó jeleket.
Folytatva a nyomozást eltávolítottam az alaplapot a készülékből és azt is alaposan szemügyrevettem a mikroszkóp alatt.
Az iPhone X modelltől kezdődően az Apple egy teljesen új technológiát használt helytakarékosság miatt az alaplapok összeszerelésénél. Ez a technológia a “szendvics módszer”. Ez azt jelenti, hogy az alaplap 2 részből áll egy felső és egy alsó részből és a kettő egymásra helyezve van összeforrasztva.
És el is érkeztünk ennek a módszernek a gyenge pontjához ugyanis ez a módszer nagyon érzékeny az erős rezgésekre, ütődésekre. Mivel a telefon előzőleg esett, így már feltételezhetjük, hogy ez lesz a hiba oka.
A Panic log naplófájl
De keresnünk kell még egy kis megerősítést. Minden iPhone készülék készít egy naplófájlt abban az esetben ha a rendszer valamilyen oknál fogva váratlanul leáll vagy újraindul. Gyorsan meg is kerestem illetve létezik egy szoftver, amivel ezeket a fájlokat a számítógép segítségével is kilehet olvasni. Meg is tettem és a program a WiFi illetve a NANAD (memória) chippeket jelölte meg lehetséges hibaforrásnak a naplófájl alapján.
Ezt látván már biztos voltam benne, hogy a szendviccsel lesz a gond mert általában ezek a chippek eléggé nagy fizikai behatást kell kapjanak ahhoz, hogy sérüljenek.
A javítás megkísérlése
A nyomozás során szerzett bizonyítékok és tények alapján kísérletet teszek a javításra. Ehhez szükségem lesz egy eszközre amely felhevíti az alaplapot addig a pontig, ahol a forrasztó anyag megolvad és biztonságosan kettészedhetem a szendvicset (alaplapot).
Majd újra összekell forrasztani az alaplapot és tesztelni, hogy a tapasztalt hibák megszűntek e.
Jelen esetünkben valóban ez volt a probléma és sikeresen javítottam az iPhone 12 Mini-t. Újra megfelelően működik így az ügyfélnek nem kell új telefont vennie.